onsdag 18 september 2013

Film som källa?

Vi har precis arbetat med olika källor kring arbetarnas situation i England vid denna tid. Vi ska nu titta på filmen Oliver Twist. Kan man använda en film som källa till kunskap? I så fall vad ska vi tänka på?

  • När skrevs boken, som filmen bygger på? Har det någon betydelse?
  • När gjordes filmen? Har det någon betydelse? 
  • Är miljöbeskrivningarna realistiska? Hur tar vi reda på det?
  • Varför tror ni författaren väljer att skriva ur ett barns perspektiv?
  • Om ni jämför en faktafilm (dokumentär) och en spelfilm, vilka för- och nackdelar finns det med de olika genren? 


I detta moment övar vi på följande förmågor:

  • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
  • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
  • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar